KLASA I
Początki ze stworzeniami.
1.0 Co to jest ONMS?
1.1 Czym zajmuje się ONMS?
Zanim przejdziemy do zajęć z ONMS trzeba zastanowić się co w ogóle oznacza ten skrót.
Sam skrót doslownie oznacza: Opieka Nad Magicznymi Stworzeniami, ale co się za tym kryje?
ONMS zajmuje się poznawaniem wyglądu, pożywienia, cech i wszystkich rzeczy związanych bezpośrednio z magicznymi stworzeniami. Na owych lekcjach uczniowie próbują zdefiniować cechy i ogólne przystosowania stworzen do środowiska w jakim żyją! Ktoś może pomyśli, że jest to taka biologia czarodziejska – można powiedzieć, że ONMS jest jedną z dziedzin 'biologii czarodziejskiej.'
Sam skrót doslownie oznacza: Opieka Nad Magicznymi Stworzeniami, ale co się za tym kryje?
ONMS zajmuje się poznawaniem wyglądu, pożywienia, cech i wszystkich rzeczy związanych bezpośrednio z magicznymi stworzeniami. Na owych lekcjach uczniowie próbują zdefiniować cechy i ogólne przystosowania stworzen do środowiska w jakim żyją! Ktoś może pomyśli, że jest to taka biologia czarodziejska – można powiedzieć, że ONMS jest jedną z dziedzin 'biologii czarodziejskiej.'
1.2 Hodowla Magicznych Stworzeń.
W ciągu wieków wytworzył się ciekawy pogląd na świat, czarodzieje byli niezwykle ciekawi i lubili zmiany. Dokładnie nie znając przyczyny czarodzieje zaczęli hodować stworzenia. Bardziej liczyła się osoba, która miała większe, groźniejsze stworzenie. Nie zawsze kończyło się to dobrze. Były wypadki kiedy ludzie mieli odgryzione kończyny, spalone części ciała, a nawet stanęli śmierci w oczy. Lecz mimo wszystko powstało wiele nowych, dziwnych gatunków, które były jednym z „rzeczy” którymi się chwalono w gronie znajomych, przyjaciół, rodziny. Czasami zdarzało się tak, że dany gatunek stworzenia uciekał i potem rozmnażał się z innym gatunkiem przyczyniając się tym samym do powstawania kolejnych nowych gatunków. I tak przedstawiała się eksperymentalna Hodowla Magicznych Stworzeń. Dlatego teraz Urząd Kontroli nad magicznymi stworzeniami zwraca baczną uwagę na handel magicznymi stworzeniami.
W 1965 roku Urząd Kontroli nad Magicznymi Stworzeniami wprowadził zakaz eksperymentalnej hodowli, w związku z tym tworzenie nowych gatunków stało się nielegalne.
1.3 Podzial Magicznych Stworzeń.
1. Stworzenia Magiczne
a) Półzwierzęta magiczne
b) Półrośliny magiczne
Są to te najczęściej spotykane stworzenia w świecie magii. Przykładami takich stworzeń mogą być:
hipogryf, zwodnik, bogin. Półrośliny to: mimoza, chrobotek
2. Stworzenia Półmagiczne
Są to zwierzęta w świecie Mugoli. Mugole hodują je nie wiedząc, jakie one są pożyteczne, mądre i co potrafią. Przykładami takich stworzeń są np. kot, szcur, mysz, sowa, ropucha.
3. Zezwierzęcenia
Zezwierzęceniem staje się człowiek tymczasowo, lub na stałe, gdy zostanie ukąszony, przez inne zezwierzęcenie, np. przez wilkołaka lub wampira.
4. Istoty Humaidalne
Są to stworzenia, które mają cechy ludzkie, ale nie potrafią się do tego przyznać. Uważają to za wielki wstyd. Ich najważniejsze cechy: Potrafią myśleć twórczo i odtwórczo. Władają mową. Są przynajmniej częściowo podobne do człowieka. Dobrym przykładem na to są: centaury, gnomy, trolle, gobliny.
5. Istoty Eteryczne
a) Duchy
b) Żywiołaki
c) Inne istoty eteryczne
Są to duchy, oczywiście nie chodzi tu o dusze zmarłych, tylko o zwierzęta: Wodnik Kappa, ponurak, szyszymora.
2.0 Z Magicznymi Stworzeniami za pan brat.
2.1 Niuchacz - brytyjski zwierzak.
Niuchacz jest zwierzęciem brytyjskim. Te puchate, czarne, długopyskie, drążące nory stworzonka mają szczególne upodobanie do wszystkiego, co się świeci. Gobliny często wykorzystują niuchacze do poszukiwania ukrytych pod ziemią skarbów. Chociaż niuchacz jest stworzeniem łagodnym, a nawet przymilnym, nie powinno go się trzymać w domu, ponieważ może niszczyć dobytek właściciela. Niuchacze mieszkają w norach wydrążonych nawet do dwudziestu stóp pod ziemią i rodzą od sześciu do ośmiu młodych w miocie.
2.2 Magiczna Moc Jednorożców.
Jednorożce wyglądają bardzo podobnie do zwykłego mugolskiego konia bojowego, jednak na pierwszy "rzut oka" można powiedzieć, ze masz z nim do czynienia. Jednorożce (jak sama nazwa wskazuje) mają dość długi (ok. 25 cm ) róg na środku głowy. Sam róg, jest "spleciony" z dwóch mocnych kości. Róg ten ma właściwości uzdrowicielskie Na karku jednorożce mają długą piekną grzywę zawsze jednakowego koloru z ogonem. Jednorożce to niezwykle stworzenia. Posiadają niezwykle magiczną moc, zauważaną również przez mugoli. Juz od wieków róg jednorożca uważany jest za najlepsze lekarstwo na wszystkie choroby (również jest odtrutką na wszystkie trucizny). Krew tego magicznego stworzenia daje życie każdemu kto już wypije, jednak osoba ta zostanie na zawsze przeklęta (ponieważ zabicie niewinnego stworzenia jest okropną zbrodnią). Czarodzieje używają rogów (do sporządzania eliksirów) i włosów z ogona (do wykonania wnętrza różdżek).
Wyobrażenia na temat wyglądu jednorożców są bardo różne: mugole w starożytności uważali, ze wyglądały jak antylopy z ogonami jak u lwa, czerwonymi głowami, niebieskimi oczami. Ciała miały białe, zaś rogi były u podstawy białe, w środku czarne , na czubku czerwone. Czarodzieje juz od dawna wmawiają mugolom, którzy zobaczyli jednorożca, ze widzieli antylopę oryks, gdyż z daleka wygląda jakby miała jeden a nie dwa długie rogi. Czarodzieje jednak wiedzą, ze jednorożce mają postać konia, srebrzystobiałą sierść (oczywiście jako dorosłe osobniki, źrebięta mają barwę złotą), a rogi są złote. Dorosłe jednorożce znoszą dotyk tylko dziewic (źrebięta znoszą również dotyk chłopców), dlatego tez łatwo jest je złapać: w miejsce gdzie pojawia się to wspaniale zwierze należy umieścić dziewice, jednorożec połozy łeb na jej kolanach i zaśnie. Wtedy łatwo można go obezwładnić. Nie można jednak zbyt łatwo go zabić ponieważ posiada olbrzymią magiczną moc.
Jednorożce występują bardzo rzadko, wiec Ministerstwo Magii naznaczyło wysoką karę na każdego, kto skrzywdzi to wyjątkowe zwierze. Jak wiecie pewnie z lekcji eliksirów, używamy tylko sproszkowanego rogu i włosów z ogona jednorożca - ponieważ poza więzieniem, za zabicie jednorożca grozi kara gorsza od śmierci.
Co najmniej raz dziennie jednorożec teleportuje się w miejsce, w którym przebywał juz kiedyś, i było mu tam dobrze. Nazywamy to autoteleportacją. Jeżeli kiedykolwiek spotkacie jednorożca, a macie nieczyste sumienie, lepiej się do niego nie zbliżajcie. Chłopcy w ogóle nie powinni zbliżać się do dorosłego jednorożca, niezależnie od czystości sumienia.
* 2.3 Wiecej O Jednorożcu - Ciekawostki.
* Jeden z największych rogów tychże zwierząt znajduje się w Schonbrün'ie - królewskim pałacu w Wiedniu. Ministerstwo Magii z wielkim trudem zmusiło mugoli do uwierzenia, ze owy róg jednorożca jest rogiem narwala, wodnego ssaka. Sam róg został znaleziony przypadkiem przez nędznego chłopa o imieniu Zenit. Zażądał od cesarzowej Marii Teresy za róg bajecznych sum, a ta, mimo, ze ucierpiał na tym skarb państwa, kupiła go za około 2.000 galeonów.
Jednorożec z wyglądu bardzo przypomina Konia Fryzyjskiego. Owy koń mierzy ponad 160 cm . Jest dość masywny o wysoko osadzonej i umięśnionej szyi. Profil jego głowy zazwyczaj jest prosty, rzadko zdarzają się okazy lekko garbonose. Za największe zalety tych zwierząt uważa się dużą energie, swobodę ruchów i przepięknie falowaną grzywę. Historia o początku owej rasy nie jest znana. Istnieją przekazy, ze ojcem pierwszego rumaka był jednorożec. Mugole, o dziwo, dostrzegli tą rasę dopiero w czasach baroku. Ujeżdżano je wtedy wedle klasycznej szkoły jazdy. Hodowle tych koni znajdowały się na wybrzeżu Morza Północnego, czyli Fryzji, od której wzięły swoją nazwę. Dzisiaj mugole wykorzystują je do powożenia dzieci.
3.0 Przyjaciel czy Drapieżnik?
3.1 Tryton - jak się mam z nim obchodzić?
Trytony występują na całym świecie, a ich wygląd jest równie zróżnicowany jak w przypadku ludzi. Ich zwyczaje są równie tajemnicze jak centaurów. Jednak ci czarodzieje, którzy opanowali język trytoński, opowiadają o dobrze zorganizowanych społecznościach, różniących się między sobą wielkością w zależności od środowiska, w którym żyją, a także o złożonych konstrukcjach mieszkalnych, które budują. Podobnie jak centaury, trytony odmówiły statusu “istot", woląc pozostać “zwierzętami".
Najstarsze dane mówią o trytonach zwanych syrenami (Grecja) i właśnie w ciepłych wodach Morza Śródziemnego można spotkać piękne syreny, tak często pojawiające się w literaturze i malarstwie mugoli. Wodniki ze Szkocji i merkuny z Irlandii są mniej urodziwe, ale podzielają umiłowanie muzyki, wspólne dla wszystkich trytonów.
3.2 Wodnik Kappa - Demon.
Kappa jest japońskim demonem wodnym, który zamieszkuje płytkie stawy i rzeki. Często porównuje się ją do małpy, która zamiast futra ma rybie łuski, a na czubku głowy lejek pełen wody.
3.3 Czerwony Kapturek - Co O Nim Wiemy?
Te karłowate stworzenia żyją w jamach na dawnych polach bitewnych i we wszystkich innych miejscach, gdzie została rozlana ludzka krew. Chociaż łatwo je odpędzić prostymi zaklęciami i urokami, są bardzo niebezpieczne dla samotnych mugoli, których w ciemne noce próbują zatłuc pałkami na śmierć. Czerwone kapturki spotyka się najczęściej w północnej Europie.
3.4 Tajemince Kwidomedów.
Kwintoped jest bardzo niebezpiecznym zwierzęciem mięsożernym, które wyjątkowo rozsmakowało się w ludziach. Jego nisko zawieszony tułów, podobnie jak pięć nóg, z których każda zakończona jest zdeformowaną stopą, porośnięte są grubą, czerwonobrązową sierścią. Kwintopedy występują jedynie na Wyspie Posępnej, która leży w najdalej wysuniętym na północ punkcie Szkocji. Dlatego też Posępna jest terenem nienanoszalnym. Legenda głosi, że kiedyś Wyspę Posępną zamieszkiwały dwie rodziny czarodziejów, McClivertowie i MacBoonowie. Podobno pojedynek, jaki rozegrał się między pijanym naczelnikiem klanu McClivert, Dugaldem, i równie pijanym Kwintusem, głową klanu MacBoon, zakończył się śmiercią Dugalda. Jak głosi legenda, pewnej nocy grupa McClivertów otoczyła zabudowania MacBoonów, i pragnąc się zemścić, zamieniła ich wszystkich w potworne pięcionogie stwory. McClivertowie zbyt późno zorientowali się, że transmutowani MacBoonowie są o wiele groźniejszymi przeciwnikami (uważano, że MacBoonowie bardzo słabo posługują się magią). Co gorsza, MacBoonowie dali sobie radę z wszystkimi próbami zamienienia ich z powrotem w ludzi. Potwory wybiły McClivertów co do nogi, aż na wyspie nie pozostał ani jeden człowiek. Dopiero wtedy MacBoonowie zrozumieli, że skoro na wyspie nie pozostał nikt władający różdżką, już na zawsze pozostaną pięcionogami.
Nigdy się nie dowiemy, czy opowieść ta jest prawdziwa. Na pewno nie przeżył żaden McClivert ani MacBoon, aby opowiedzieć, co się stało z jego przodkami. Kwintopedy nie potrafią mówić. Urząd Kontroli nad Magicznymi Stworzeniami starał się wielokrotnie schwytać kwintopeda, aby spróbować go odtransmutować, lecz bez powodzenia. Musimy więc uznać, że rzeczywiście są, jak głosi ich przydomek, Włochatymi MacBoonami, którym przyszło dożyć swoich dni jako pięcionogie zwierzęta.
3.5 Ciekawość Szpiczaków.
Szpiczak występuje w północnej Europie i Ameryce. Mugole zazwyczaj mylą go z jeżem. Te dwa gatunki są praktycznie identyczne, a jedynym wyjątkiem jest ich zachowanie: jeśli jeżowi wystawi się w ogrodzie jedzenie, chętnie przyjmie poczęstunek, natomiast kiedy jedzenie wystawi się szpiczakowi, pomyśli, że właściciel domu chce go zwabić w pułapkę i wobec tego zniszczy mu rośliny lub rabaty ogrodowe. Wiele mugolskich dzieci było oskarżanych o wandalizm, podczas gdy winny był szpiczak.
3.6 Hipogryf- To Się Nazywa Honor!
Hipogryf wywodzi się z Europy, ale obecnie spotyka się go na całym świecie. Ma głowę, przednie
nogi i skrzydła olbrzymiego orla, a tułów konia. Można go oswoić, ale powinni się tego podejmować wyłącznie specjaliści. Podchodząc do hipogryfa, należy zachować z nim kontakt wzrokowy i ukłonić się, okazując w ten sposób dobre intencje. Jeśli hipogryf również się ukłoni, można się zbliżyć bez obawy.
Hipogryfy ryją ziemię w poszukiwaniu owadów, ale nie gardzą również ptakami i małymi ssakami. Budują na ziemi gniazda, do których składają jedno duże jajo o dość delikatnej skorupce, z którego młode wykluwa się po dwudziestu czterech godzinach. Pisklę hipogryfa już po tygodniu jest gotowe do lotu, ale dopiero po kilku miesiącach będzie w stanie wyruszyć razem z rodzicem na dalekie wyprawy.
3.7 Kuguchar - Niewinne Zwierzątko?
3.8 Świat Nieśmiałka.
Nieśmiałek to stworzonko pilnujące drzew, spotykane najczęściej w zachodniej Anglii, południowych Niemczech oraz niektórych lasach Skandynawii. Osiąga wzrost do 8 cali , przez co trudno go zauważyć, sprawia wrażenie, że składa się z kory, gałązek i dwóch małych, brązowych oczek. Żywią się insektami. Są pokojowo nastawione, i bardzo nieśmiałe, lecz jeśli ktoś zagraża drzewu którego pilnuje, rzuca się na wroga i stara mu się wydrapać oczy swoimi spiczastymi palcami. Żeby odwrócić jego uwagę od drzewa, trzeba podać mu kilka korników, a kiedy zwierzątko się nimi zajmie, trzeba pobrać próbkę drzewa, bo nic innego zrobić się nie da.
3.9 Środowisko i Zwyczaje Centaurów.
Centaur ma głowę, tors i ręce człowieka, połączone z tułowiem i nogami konia. Może
występować we wszystkich spotykanych u koni maściach. Jako stworzenie inteligentne i zdolne do ludzkiej mowy, nie powinno być zaliczane do zwierząt; stało się tak na własne życzenie centaurów, które Ministerstwo Magii musiało uszanować.
Centaury zamieszkują lasy. Przypuszcza się, że pochodzą z Grecji, chociaż obecnie kolonie centaurów można spotkać w wielu miejscach w Europie. We wszystkich krajach, w których występują centaury, czarodziejscy specjaliści wydzielili tereny, na których nie są one niepokojone przez mugoli; co prawda centaurom opieka czarodziejów nie jest zbyt potrzebna, ponieważ mają własne sposoby ukrywania się przed ludźmi.
Życie centaurów jest dla nas tajemnicą. Ogólnie rzecz biorąc, są równie nieufne w stosunku do czarodziejów, jak i do mugoli, i wygląda na to, że nie widzą między nimi
specjalnej różnicy. Żyją w stadach, których wielkość waha się od dziesięciu do pięćdziesięciu osobników. Uważa się, że są biegłe w magicznym leczeniu, wróżeniu, łucznictwie i astronomii.
4.0 Prawdziwe Potworne Potwory?
4.1 Rodzika Akromatul.
Pochodzi z Borneo, gdzie zamieszkuje gęstą dżunglę. Cechami szczególnymi akromantuli są grube czarne włosy pokrywające cale
ciało, rozstaw nóg, który może osiągać nawet piętnaście stóp, szczypce, które wydają charakterystyczny klekot, kiedy akromantula jest podekscytowana lub zła, i trująca wydzielina. Akromantula jest mięsożerna i woli duże ofiary.
Tka na ziemi kopulaste pajęczyny. Samica jest większa od samca, za jednym razem może złożyć do stu jaj. Jaja są miękkie i białe, wielkości piłki plażowej. Młode wykluwają się po sześciu, ośmiu tygodniach. Jaja akromantuli zostały zaliczone przez Urząd Kontroli nad Magicznymi Stworzeniami do towarów niewymienialnych klasy A, co oznacza bardzo wysokie kary za ich import albo sprzedaż.
Przypuszcza się, ze zwierzę to zostało wyhodowane przez czarodziejów; możliwe, że pierwotnie miało być przeznaczone do pilnowania domostw albo skarbów, jak zwykle bywa w przypadku potworów stworzonych za pomocą magii.
Mimo inteligencji zbliżonej do ludzkiej, akromantuli nie da się jednak tresować. Jest bardzo niebezpieczna zarówno dla czarodziejów, jak i dla mugoli.
4.2 Śmierciotula.
Pierwsza wzmianka o śmierciotuli została zapisana przez czarodzieja Flaviusa Belby, który miał szczęście przeżyć atak tego złowrogiego stworzenia w 1782 roku, kiedy spędzał wakacje w Papui-Nowej Gwinei.
Około pierwszej nad ranem, kiedy zaczął mnie mo-
Mniemając, że to tylko odgłos liści na drzewie przed
domem, przewróciłem się na drugi bok, plecami do
okna, i zobaczyłem bezkształtny czarny cień przesu-
wający się pod drzwiami mojej sypialni. Leżałem bez
ruchu, zastanawiając się, co może rzucać taki cień
w pokoju oświetlonym jedynie blaskiem księżyca. Mój
bezruch musiał utwierdzić śmierciotulę w mniema-
niu, że jej niedoszła ofiara pogrążona jest we śnie.
Ku memu przerażeniu cień zaczął wpełzać na łóż-
ko i poczułem na sobie lekki ciężar. Stwór był bardzo
podobny do pomarszczonej czarnej peleryny, której
brzegi falowały lekko, gdy wczołgiwał się na łóżko.
Sparaliżowany ze strachu, poczułem na podbródku
jego obrzydliwy dotyk. Usiadłem.
To coś zaczęło mnie dusić, powoli pokrywając
moją twarz, osnuwając się wokół ust i nosa. Opie-
rałem się, czując, jak otacza mnie jego zimno. Nie
mogąc zawołać o pomoc, złapałem różdżkę. Dosta-
łem zawrotów głowy, ponieważ cień oblepił mi całą
twarz i nie mogłem nabrać powietrza, ale skupiłem
się ze wszystkich sił na rzuceniu zaklęcia oszała-
miającego, a potem — ponieważ zaklęcie nie po-
działało na potwora, mimo że wywaliło dziurę
w drzwiach — zaklęcia impedimento, które rów-
nież nic nie dało. Walcząc dalej zajadle, przetur-
lałem się na bok i spadłem na podłogę, całkowicie
już spowity śmierciotulą.
Wiedziałem, że zaraz stracę przytomność. Zde-
sperowany, zebrałem resztki energii. Skierowałem
różdżkę w stronę zabójczych fałdów tego stworzenia,
przywołałem wspomnienie dnia, w którym zostałem
wybrany na prezesa Klubu Gargułkowego i wezwa-
łem patronusa.
Prawie natychmiast poczułem na twarzy świeży
powiew. Podniosłem wzrok i zobaczyłem, jak mój pa-
tronus rogami wyrzuca w powietrze morderczy cień,
który przeleciał przez pokój, po czym odpełzł szybko
w dal.
Jak widać z dramatycznej relacji Belby'ego, patronus jest jedynym znanym czarem, który może powstrzymać śmierciotulę. Ponieważ jednak śmierciotula zazwyczaj atakuje śpiących, jej ofiary rzadko mają możliwość użyć skutecznego zaklęcia. Kiedy ofiara zostanie uduszona, śmierciotula spożywa ją na miejscu, w jej własnym łóżku. Później opuszcza dom trochę grubsza niż przed posiłkiem, nie pozostawiając po sobie ani po ofierze żadnego śladu.
4.3 O Bazyliszku.
Pierwszy zarejestrowany bazyliszek został wyhodowany przez Herpona Podłego, greckiego czarnoksiężnika i wężoustego, który po wielu eksperymentach odkrył, że z kurzego jaja wysiedzianego przez ropuchę wykluwa się olbrzymi wąż, posiadający niezwykle niebezpieczne moce.
Bazyliszek w różnych legendach i kulturach wygląda całkiem inaczej, ale według potwierdzonych informacji Bazyliszek jest szmaragdowozielonym wężem, który może osiągnąć nawet pięćdziesiąt stóp długości. Samiec z charakterystycznym szkarłatnym grzebieniem na głowie ma wyjątkowo jadowite kły, ale jego najgroźniejszą bronią jest samo spojrzenie wielkich żółtych oczu. Każdy, kto w nie spojrzy, natychmiast pada trupem.. Lecz gdy ktoś spojrzy na nie przez np. lusterko, to taki "szczęśliwiec" zostaje tylko spetryfikowany. Jeżeli jakiemuś rycerzowi w czasach starożytnych udało się pokonać Bazyliszka a został ugodzony jego kłem, to długo nie pocieszył się sławą bowiem zginął by od jadu, który jest śmiertelny i szybko rozchodzi się po ciele. Ugodzenie w dłoń gwarantuje około pół godziny życia.
Jeśli zasoby pożywienia są wystarczające (bazyliszek żywi się wszelkimi ssakami i ptakami, a także większością gadów), bazyliszek może dożyć bardzo podeszłego wieku. Twierdzi się, że bazyliszek Herpona Podłego dożył prawie dziewięciuset lat.
Bazyliszek ma dwa słabe punkty czyli dwie piety achillesowe. Są to: pianie koguta i zapach łasicy. Pierwszy sposób jest prostszy na zabicie bazyliszka, ponieważ wystarczy, że kogut zapieje rano i wtedy bazyliszek wyzionie ducha. Lecz drugi jest trudniejszy, ponieważ najpierw trzeba bazyliszka zwabić do nory łasicy, a później zamknąć wszystkie wejścia i wyjścia żeby nie mógł wyjść, dopiero wtedy czekamy aż zdechnie.
Hodowla bazyliszków jest zakazana od czasów średniowiecza, ale takie praktyki łatwo ukryć, ponieważ kiedy do akcji wkracza Urząd Kontroli nad Magicznymi Stworzeniami, wystarczy wyjąć jajo spod wysiadującej je ropuchy. Tak czy inaczej, bazyliszków nie może kontrolować nikt poza wężoustymi, a są one równie niebezpieczne dla większości czarnoksiężników, jak dla innych czarodziejów. Na terenie Wielkiej Brytanii przez ostatnie czterysta lat nie widziano ani jednego bazyliszka.
5.0 Poćwicz.
5.1 Test 1.
BAZYLISZEK
1. Kto wyhodował jako pierwszy Bazyliszka?...........................
2. Jakie niebezpieczeństwo grozi ze strony Bazyliszka? Wymień 2 zagrożenia.
a) ...................................................................................................................
b) ...................................................................................................................
3, Czym żywi się Bazyliszek?
- ..........................
- ..........................
- ..........................
4. Od kiedy zakazana jest hodowla Bazyliszków?
.............................
CENTAUR
5. Skąd pochodzą Centaury?
.............................
6. W czym Centaury są bardzo dobre?
- ...........................
- ...........................
- ...........................
- ...........................
7. Jak miał na imię Centaur, który nauczał Wróżbiarstwa w Hogwarcie w książce z serii HP?
..............................
NIEŚMIAŁEK
8. Podkreśl te części ciała, które posiada Nieśmiałek.
brązowe oczka, kapelusz, długi nos, krótkie rączki i nóżki, długie ciało, śliski ogon, korowaty ogon
9. Czym żywią się Nieśmiałki?
- .......................
10. Opisz w jaki sposób należy odwrócić uwagę Nieśmiałka od drzewa?
..........................................................................................................................
11. Które zdanie jest prawdziwe?
a) Nieśmiałki są złowrogo nastawione do ludzi.
b) Nieśmiałki osiągają
c) Nieśmiałki zamieszkują wyłącznie Niemcy.
d) Nieśmiałki są strażnikami drzew i ogniska.
KOGUCHAR
12. Skąd wywodzi się Koguchar?
a) z USA
b) z Grecji
c) z lasów Skandynawii
d) z Wielkiej Brytanii
13. Jakie specjalne zdolności posiada Koguchar?
..........................................................................................................................
14. Chciałbyś posiadać w swoim domu Koguchara? Jak byś sprawił mu miłą atmosferę?
..........................................................................................................................
HIPOGRYF
15. Jak miał na imię Hipogryf z książki z serii HP?
............................
16. Czym żywi się Hipogryf?
- ..........................
- ..........................
17. Które zdanie jest fałszywe?
a) Hipogryfy budują na drzewach ogromne gniazda
b) Hipogryf wywodzi się z Europy.
c) Aby oswoić Hipogryfa najważniejszy jest kontakt wzrokowy.
d) Pisklę po tygodniu jest gotowe do lotu.
BOGIN
18. Co to jest Bogin?
..................................................................................................................
19. Jakim zaklęciem można pokonać Bogina?
..................................................................................................................
20. W co zamienił się Bogin w obecności:
a) Harrego - .............................
b) Rona - ................................
c) Nevilla - ..............................
NIUCHACZ
21. Skąd pochodzi Niuchacz?
....................................
22. Jakie zdolnosci posiada Niuchacz?
- ......................................................................
- ......................................................................
23. Jakie cechy posiada Niuchacz?
- .......................
- .......................
SZPICZAK
24. Jakie niebezpieczeństwo grozi ze strony Szpiczaka?
..................................................................................................................
25. Jak wygląda Szpiczak?
..................................................................................................................
KWINTOPED
26. Gdzie występują Kwintopedy?
.........................................
27. Uzupełnij zdania.
Kiedyś Wyspę Posępną zamieszkiwali: .......................... i .......................... . Rozegrała się walka między
.......................... a .........................., w której zginął .......................... . Rodzina
.......................... pozamieniała swoich wrogów w okropne .......................... . Potwory wybiły
wszystkich z rodziny .......................... . Tak podobno powstały Kwintopedy.
5.1 Test 2.
JEDNOROŻEC1. Jakie właściwości magiczne ma róg i krew jednorożca?
- ……………………………….
- ……………………………….
- ……………………………….
2. Jaka nazwę nosi teleportacja jednorożca do miejsca w którym przebywał kiedyś i było mu tam dobrze?
………………………………….
WODNIK KAPPA
3. Czym jest Wodnik Kappa?
…………………………………..
4. Jakie są 2 sposoby na pokonanie Wodnika?
-…………………………………..
-…………………………………..
CZERWONY KAPTUREK:
5. Jakimi prostymi zaklęciami można przepędzić Czerwonego Kapturka? Podaj 3
-……………………………..
-…………………………….
-……………………………..
6. Czym żywią się Czerwone Kapturki?
……………………………….
WILKOŁAKI:
7. Jakie znasz 3 sposoby stania się wilkołakiem?
-………………………………
-………………………………
-………………………………
8. Jaki eliksir zmniejsza symptomy przemiany wilkołaka?
……………………………….
AKROMANTULA:
9. Skąd pochodzi Akromantula?
………………………………..
10. Opisz spotkanie Harry’ego i Ron’a z Akromantulą.
…………………………………………………………….....
……………………………………………………………….
……………………………………………………………….
……………………………………………………………….
……………………………………………………………….
……………………………………………………………….
ŻĄDLIBĄK:
11. Jak wygląda Żądlibąk? Podaj 3 cechy
-……………………………
-……………………………
-……………………………
12. Uzupełnij zdania:
Użądlenie Żądlibąka wywołuje na samym początku …………, a potem ………….. . Młode czarownice i czarodzieje starali się łapać żądlibąki i zmuszać je do żądlenia, aby móc cieszyć się tymi efektami ubocznymi, aczkolwiek zbyt duża ilość użądleń może sprawić, że ofiara będzie się ……………. przez kilka ………, a w przypadku silnej reakcji alergicznej może dojść do ……………….. .
ŚMIERCIOTULA:
13. Gdzie występuje śmierciotula?
……………………………………….
14. Jak w łatwy sposób można pokonać Śmierciotulę?
………………………………………
15. Dlaczego trudno zaskoczyć Śmierciotulę?
……………………………………….
TRYTON:
16. O czym mówią najstarsze wzmianki o Trytonach?
…………………………………………
17. Jak wygląda życie Trytonów?
……………………………………………………
……………………………………………………
……………………………………………………
……………………………………………………